Спогади ше одного львівського активіста, нині - це знаний письменник - Тарас Прохасько. Спілкувався Василь Возняк у вересні 2013 року в рамках серії інтерв'ю Молодіжної інформаційної спільноти "Сіль" #НаГраніті.
На території наметового містечка перебував обслуговуючий персонал - який забезпечував голодуючих кип'ятком та шипшиновим чаєм |
Він не голодував, але пильно спостерігав
за порядком та безпекою… у статусі охоронця наметового містечка. Про Революцію на граніті очима ситої людини
розповів Молодіжній інформаційній спільноті «Сіль» учасник акції протесту, а
нині відомий письменник Тарас Прохасько.
Як починалась революція на граніті? Як Ви це переживали?
Насправді
все це породжено в середовищі львівського студентського братства. Кияни та інші
просто доєдналися до акції згодом – в
цьому їхня велич і їхній великий чин. Але ідея, весь сюжет, вся байка акції
була народжена у Львові. Вона походила з роздумів про способи протесту, і ми
думали багато про такі речі як повстання, бунти, масова непокора, супротив
міліції та «омону», органам влади. Думали про партизанську діяльність.
Потім
раптом прийшли до дуже доброго висновку, що все ж таки тут повинно бути присутнє мистецтво. Повинна бути мистецька
акція, в якій немає прямого насильства. Тобто передбачали, що буде насильство у
відповідь на цю акцію, але сама по собі вона повинна була бути альтернативою,
не войовничою справою. І, відповідно, голодування – це є максимальний спосіб
ненасильницької пожертви. Грубо кажучи, це коли віддаєш перемогу відразу в протилежний
бік: я не збираюся воювати, якщо я збираюся не їсти.
Як організовувалась акція?
Ця
акція була дуже артистична. Було багато різних інших подій дуже знакових в
українському русі спротиву вже нового часу. Свого часу, мені завжди бракувало
відчуття цього чину, жесту, артистизму.
І
коли вже вирішили, що так буде, то підібрали людей, які були на це готові. Також
були люди, які готові були це все захищати, цим опікуватися, підтримувати. І тут
зародився якийсь такий добрий конгломерат між ідеалістами, які пішли на
голодування і службою забезпечення, яка підтримувала їхнє перебування там.
Коли ви прибули до Києва?
Другого
жовтня ми приїхали до Києва. Було кількадесят людей, які швиденько вибігли на
Майдан Незалежності і почали розкладати намети і все – ми зайняли місце і
почали акцію. Цей перший хід був зроблений дуже вдало, як шахова гра, і важливо,
що саме цей перший хід був з боку студентів.
Далі
ми поставили режим в таку ситуацію, що вони змушені були реагувати. Не вони
придумували що робити, а вони повинні були реагувати на це. І, слава Богу, на
той час ситуація була така, що ми співпрацювали з київськими та іншими
студентськими спілками. Тому пізніше це набуло
розголосу серед киян.
Наметове містечко жило своїм життям, яке забезпечувала служба охорони та медична служба |
Чи преса показувала це?
Я
був там на Майдані, і не знаю що відбувалося з пресою. Очевидно, що якісь
камери були. Пам’ятаю, що преса сказала про то, що голова Верховної Ради
прийшов до студентів. Але це вже був той пункт, який прорвався в загальне
інформаційне поле, тому що вже гласність на той час була доволі наробленою.
Хто придумував акцію?
Тоді
вже Львівське студентське братство дуже активно працювало і на стратегічному рівні,
були постійні зібрання штабу. Якщо робити порівняння з військовими формаціями,
то це був справжній стратегічний штаб, який збирав різні ідеї, тенденції, думки.
Потім це все перероблялося і врешті решт прийшли до висновку.
Я
тепер не дуже пам’ятаю, хто що і як сказав, але в моїй свідомості це все
замкнулося на фігурі Маркіяна Іващишина, він був тоді керівником Львівського
студентського братства. Була нарада під його керівництвом, були представники
всіх вишів, передусім університету, але й Політехніки, Медінституту – там
формувалася та головна ідея.
Вам було страшно йти на цю акцію? Ви ж розуміли, що це могло закінчитись
навіть смертю?
То
все було продумано і дуже реалістично. Я не голодував, я був у загоні охорони і
забезпечення життя. І відповідно в мене були інші побоювання та ризики. Ясно,
що були ті, хто наважився на голодування, але я на то не йшов і я не можу
говорити про те, що відбувається в голові такої людини, які там процеси мислення, які виваження, які рішення,
просвітлення, страхи, болі. Ризик був саме
у цьому акті, піти на таке голодування, знаючи, що воно може закінчитися тихо,
спокійно, як і задекларували. Той, хто задекларував, що голодує до кінця – і от
голодує до кінця і по всьому.
Яка була роль тих, хто не голодували?
У
нас було по-іншому. Бо ми були переконані, що на той час вже були сильно
вироблені в тих радянських структурах каральні підрозділи. Тоді з'явилося таке
поняття «ОМОН» і вони мали досвід того розгрому різних акції. І ми були
передовсім готові до такої каральної операції.
Ми
усвідомлювали, що ця операція буде. Більше того, я скажу про себе, я дуже надіявся,
що вона буде невдовзі. І я чекав на неї з якимось певним відчуттям сподівання,
такого полегшення. Моїм найбільшим страхом, було те, що ніхто не буде
штурмувати, що ніхто не буде карати, бити, розганяти, а просто ніхто не буде
зважати на то. В такому разі, ризик для життя тих людей, що пішли на
голодування міг бути стовідсотковим.
На території наметового містечка діяла пропускна система. Хто не брав участі в акції - не мав право перебувати на території містечка |
Ви хотіли, щоб був штурм?
Мені,
як бойовикові, хотілося щоби цей штурм, цей погром, не допустив до того, щоби
ті люди голодували до кінця. Я дуже мав надію, що ми, оборонці, можемо виконати
свою роль в захисті, хоча ясно, що ми не втримаємо то все, але принаймні це
голодування не піде в пісок, в смерть.
Ми
з великою радістю чекали можливого побоїща, були вже готові до того, що так
буде. Я прощався в дома. Я батьків попередив, що то все може закінчитися
каліцтвом чи тюрмою, але я так вирішив. Мені сказали батьки: ну якщо так
вирішив, то прошу.
Батьки Вас не відговорювали від участі у акції?
То
ще була така епоха загального підриву, розуміння того, що нарешті можна робити
то, що вже скільки десятиліть думали, говорили і той момент наступив. І ясно,
що для тих людей, які вірили і прагнули свободи України, то для них було
зрозуміло, що це вже є один з дуже важливих кроків. Ні мама, ні тато мені не забороняли,
бо розуміли, що наступив такий момент, коли можна щось зробити.
Представник прес-служби голодуючих оголошує вимоги |
Чи може бути схожих масштабів на революцію тепер?
Тепер
може бути щось схоже, але воно повинно бути мистецько новим. Тому що в наш
постмодерністський час, якщо би було щось таке саме, воно би хоч не хоч було
цитатою. Всі би у своїх порівняннях поверталися: о так як і 20 чи 25 років
тому. Воно би вже не було свіжим жестом, а все ж таки якимось таким цитуванням.
Але, якщо щось інше, на іншому мистецькому рівні, ну то звичайно, що може бути,
тому що є так само люди, які відчувають потребу зробити якийсь жест. І якщо цей
жест поставити у правильному місці і його синхронізувати з жестом ще інших
однодумців – то воно має силу промовистості.
Світлини з видання "Студентська революція на граніті" Львівського братства
Немає коментарів:
Дописати коментар